Overstappen van energieleverancier

Overstappen van energieleverancier

Energieverbruik

Ik vertelde laatst al in dit artikel dat je bespaart op je energierekening als je elk jaar overstap.Vorig jaar zijn wij voor het eerst overgestapt naar een andere energieleverancier. Vandaag deel ik graag mijn ervaringen met jullie.

Wij wonen hier nu 4 jaar en moeten sinds die tijd ook gewoon gas en elektra betalen. In het begin vond ik het maar “moeilijk” of eigenlijk was het vooral het gevoel van, door de bomen het bos niet zien. Zoveel keuzes, groene of grijze stroom, korting of cadeau, aanbieders van a t/m z. Op advies van andere hebben wij toen gekozen voor Nuon. Eén jarig contract met een variabele tarief.

Na het eerste jaar zag ik eigenlijk pas wat ons verbruik was. Dit kan vast lager en dat moment wakkerde ook het bezuinigen aan. Het zoeken op internet om je verbruik omlaag te krijgen was begonnen. En ook de meterstanden noteren hoorde daarbij. Echter naar weer een jaar verder te zijn begreep ik dat je makelijk je leverancier kunt bellen en vragen of ze wat kunnen doen met de prijs. Zo gezegd, zo gedaan, ik kreeg voor één jaar het tarief voor nieuwe klanten. Ik natuurlijk blij, Nuon blij of terwijl iedereen blij.

Het einde van het contract naderde en ik nam weer eens contact op met Nuon, want hé wat kunnen jullie mij nu weer bieden? Eigenlijk niks, ze wilde trouwe klanten gaan belonen, zodat je hoe langer klant bent hoe meer korting je krijgt. Deze korting was alleen een stuk minder dan wat ik had, hierdoor gingen onze maandelijkse kosten omhoog. Je begrijpt, daar nam ik geen genoegen mee.

Gaslicht.nl

Op internet kwam ik toen terecht op gaslicht.nl. En website waarbij je jou verbruik in kunt voeren. Gelijk krijg je de beste aanbiedingen te zien van verschillende leverancier. Daarnaast krijg je ook geregeld een welkomstpremie die op kan lopen tot honderden euro’s, tel uit je winst.

Als je elk jaar overstap en je ontvangt jaarlijks een bedrag van laat zeggen €150,00, dan is dat snel verdient. Het kost je namelijk vrijwel geen tijd of moeite om je via de website van gaslicht.nl in te schrijven bij de energieleverancier die het beste bij jou past. Je vult enkel een aantal gegevens in en hun regelen de rest van de overstap.

Hoe werkt het?

Zoals je hierboven al kunt lezen, het stelt echt niets voor. Iets online bestellen en betalen kost meer tijd. Je hoeft enkel je adresgegevens en bankrekeningnummer door te geven. Je ontvangt gelijk een mail met daarin jou gegevens die je hebt doorgegeven en waarvoor je je hebt aangemeld. Het zal niet lang duren of de energieleverancier zal jou het contract mailen. Hun zullen dan kijken waar en tot wanneer jou huidige contract loopt. Als dit binnen drie maanden is, dan zal het nieuwe contract ingaan op het moment dat je huidige contract afloopt. Mocht het langer duren dan drie maanden voordat jou contract verloopt, dan zal deze vaak gelijk omgezet worden. Let hier goed op aangezien er dan soms een boete in rekening gebracht kan worden. Het zou zonden zijn als jou welkomstpremie hier naar toe moet gaan.

Je ontvangt vanzelf bericht wanneer je nieuwe contract ingaat. Tegen dit tijd krijg je weer een mail voor het doorgeven van je meterstanden. Dit moet je niet vergeten, anders gaan ze een schatting maken. De meterstand komt ook bij je “oude” leverancier terecht en hun zullen een eindnota opmaken.

Onze ervaring

Vorig jaar gingen wij van Nuon naar Essent. Hier is alles goed gegaan en geen klachten. Laatst zijn wij over gestap van Essent naar Eneco. Ons nieuwe contract is ingegaan op 01-11-2015. Ik moet eerlijk bekennen dat er in het begin wat onduidelijkheden waren. Zo heb ik twee keer een bericht gehad met de verkeerde ingangsdatum. Hier een telefoontje over gepleegd, maar dit maakte het er niet beter op. Veel onduidelijkheden! Dit komt voornamelijk omdat je nog geen “echte” klant bent, je hebt namelijk nog geen klantnummer, waardoor het registeren blijkbaar wat lastiger is voor hun.

Dit alles gaf wel een beetje een naar onderbuik gevoel. Zo juist met het inloggen bij Eneco zag ik ook dat ons termijnbedrag €10,00 hoger stond dan in eerste instantie de bedoeling was. Prima, deze heb ik gewoon teruggeschroefd, dat was geen probleem. Maar toch weer een minpuntje dus. Al weet ik dat ze dit doen, omdat ze jou liever terug betalen dan dat jij hun moet terug betalen. Maar sorry, ik houdt het geld liever in eigen beheer ;). Er was ook een pluspunt te vinden tijdens het inloggen, ik zag dat de welkomstpremie van €190,00 al klaar staat, ik ben benieuwd of dit deze week ook daadwerkelijk uitbetaald wordt, of dat uiteindelijk pas berekend wordt aan het eind. We zullen zien hoe het gaat aankomend jaar.

Als laatste nog wat tips

Stap elk jaar over en neem zeker geen driejarig contract. Kies het liefst voor een één jarig contract met variabele tarieven, dit is over het algemeen het goedkoopst. Bedrijven willen je het maar al te graag vast laten zetten, hun zijn dan immer verzekerd met jou als klant en hun inkomen in gegarandeerd, maar dit is meestal niet de goedkoopste oplossing. Overigens is onze overstap bij gaslicht.nl wel een vast contract. Dit is maar één jaar en de welkomstpremie weegt dan niet op tegen de variabele prijs. Dit is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken, maar mocht je het liefst bij je huidige leverancier blijven dan is dat wel het slimst.

Ik heb overigens geen belangen bij gaslicht.nl, maar ik hoop dat zoveel mensen beseffen dat ze echt geld laten liggen als ze niet elk jaar overstappen. Gewoon doen!

Stap jij ook elk jaar over? Of blijf je toch liever bij hetgeen wat je hebt?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *